2011-02-22

På jakt efter den perfekta himlen- övningsexempel två


Orginal i JPEG format

Fotad och redigerad i C-RAW

Orginal i JPEGformat

Fotad och redigerad i C-RAW.
Lektion två är avklarad och som övningsuppgift två skulle man redigera en himmelsbild och använda sig av C-RAW. Fotar man i jpeg försvinner ju en hel del information och det finns därför en hel del fördelar att fota i RAW.
För min del lyckades jag inte ladda ner kursens exempelbilder så jag fick ge mig ut på himmeljakt idag. Fick visserligen låna en bild av Tirre (tack vännen) men den var svår att trixa med då det bara var himmel och hav.
Den undre bilden är soluppgången fotad vid Vallda trekant 07.14 imorse. Kan tro att det var en ganska komisk syn, när jag kastar mig ur bilen, flänger upp kameran, klickar ett antal foton innan jag hoppar in i bilen igen för fortsatt färd till jobbet.
Den övre bilden sprang jag ut och tog på solnedgången strax innan jobbets "kvällsmöte" skulle starta 16.58.
Vilken blev bäst?

2 comments:

Therese said...

Gillar både tvåan och fyran bäst!
Nu ska du få lära mig att redigera i RAW :)
Kram ♥

Angelica said...

Bra kämpat på gymmet. Gillar alla bilder och ser fram emot att få se fler alster allteftersom kursen fortskrider.