2008-12-14

Julfakta

1.Jag köper alltid fler julklappar än jag borde:
Det stämmer för det mesta. När jag rusar runt slinker det ofta ner några x-tra små saker.

2.En riktig gran med äkta barr är ett måste här hemma:
Absolut!! Köper vanlig rödgran då det skall dofta riktigt ordentligt när man kommer upp på morgonkvisten!!

3. Jag tycker om att göra önskelistor för mig själv:
Nej, men visst har jag önskningar*ler*

4.Julmaten är väldigt viktig:
Ja, skulle nog inte tycka att det var jul om jag inte fick äta mammas inlagda sill och sillsallad, julskinka, kamben, nubbesallad från Käringön samt julgröt och till detta julmust.

5.Skinka, lutfisk, Janssons frestelse,sill måste finnas med:
Klarar mig definitivt utan både Janssons och lufisk. Det är verkligen två saker som jag inte gillar!

6.Ingen riktig jul utan snö:
Drömmer om en vit jul varje år men det är oerhört sällan som jag fått uppleva det!

7.Julen är oftast fridfull hos mig/oss:
Ja, det tycker jag nog, lite hysteri vid julklappsutdelningen men så är det när det är flera barn med.

8.Släktbesök ingår alltid i julen.
Några få eftersom släkten inte är särskilt stor.

9.Jag rimmar ännu på flera julklappar:
Ibland, det beror på om tiden finns.

10.Jultomte är viktig:
Eftersom den är viktig för barnen är tomten viktig för mig med.

11.Jag har alltid fullt upp på julafton med alla bestyr:
Nej, eftersom jag kan planera rätt så bra så kan jag känna av julefriden*ler*

12.Julkort skickas alltid med posten:
Självklart. I år har jag tillverkat 57 stycken som skall med posten i övermorgon. Skickar även via mail.

13.Jag ser de flesta av de traditionella programmen på TV på julafton:
Nej, det brukar bara bli Kalle Anka efter jullunchen.

14.Julen är mer jobbig än rolig:
Absolut inte. Jag har alltid älskat julen!

15.Fåglarna får alltid något att äta på i "julklapp":
Nej*skäms*

16.Dopp i grytan är viktigt:
Nej, det har jag aldrig gillat. Det försvann från julbordet när farfar hade gått bort.

17.Julkalendern i TV försöker jag följa:
Försöker alltid se det första avsnittet för att skapa mig en uppfattning om vad det är för något. Är den bra kan det hända att jag ser flera tillsammans med barnen. Dock kan inget mäta sig med Trolltider, Alberts och Herberts jul och Pelle Svanslös. Det var tider det!

18.Åker alltid skidor eller annat på jul om snön kommer:
Skidor blir det inte men gärna pulka eller snowracer.

19.Vi åker bort till värmen och firar jul utomlands:
Nej, det kan jag överhuvudtaget inte tänka mig. Kanske en stuga i fjällen möjligtvis.

20.Vi brukar vara flera familjer som slår oss ihop och firar jul:
Firar med min familj, min mamma och pappa, min bror och hans barn, min svärmor och hennes särbo och min mormor. När jag var liten firades det med farbror och moster med familjer.
Givetvis firades det också med min älskade farmor och farfar. I år är första julen utan att någon av dem finns med oss och det kommer kännas oerhört sorgligt!

Listan har jag "snott" hos flera av mina bloggvänner!

No comments: