2011-07-07

♥ Marstrand ♥ Ett smultronställe, oavsett väder (nästan i allafall)

Ja, idag var det dags för den traditionella utflykten till Marstrand. I år var det bara fru J med söner som hade möjlighet att åka med. Trots att vädret inte visade sig från sin bästa sida hade vi en underbar dag!

Vecka 27 är det alltid matchrace och det skapar definitivt en speciell stämning:) Massor med människor och allmänt god stämning. Jag älskar att se alla spinnakers i glada färger. Idag önskade nog seglarna mer vind för det gick ganska trögt under tiden vi kollade.

Krabbfiske var något killarna hade sett framemot. Lite kyligt var det så bad lät vi bli. Trots vädret hamnade så småningom fem krabbor i hinken.

Sedan traskade vi upp till fästningen för en guidad tur. Det var spännande att följa med guiden Hugo runt i lönngångar, celler och andra lite småläskiga ställen. Vi fick också lära oss om den enda kvinnan som någonsin suttit fånge där, förmodligen oskyldigt dömd för giftmord på sin make och två barn. Dömdes så småningom till dödsstraff, stympades, halshöggs och brändes därefter på bål 1810. Läskigt!

Miljön och husen på Marstrand är så mysiga och fina. Hade man vunnit 10 mille hade jag gärna köpt mig ett hus där, helst lite längre in från själva "ströget". Sedan skulle jag kunna tänka mig en sådan här rabatt, tänk vad skönt att slippa ogräset;) Får kanske jobba på detta, ha, ha!
Förutom allt detta innehöll dagen lek i parken, fika och matsäck, strosande och en go glass. Ja, starten på sommaren måste innehålla ett Marstrandsbesök:)

1 comment:

Therese said...

Underbara foton!
Mysigt med en dag på Marstrand.
Kram ♥