2012-01-08

Här kommer svaren på frågorna....

Sofia, här kommer svaren på frågorna du ställde i kommentarfältet i förra inlägget:

Ja, jag jobbar som fritidspedagog på en F- 9 skola. Jag är dock inte en äkta fritidspedagog utan utbildad förskollärare. Jag tog min examen 1994 och valde att söka mig till skolans värld direkt. Var ansvarig för deltidsförskola 94/95 och därefter för 6-åringarna i den åldersintergrerade klassen som jag jobbade i mellan 1995-2006. Jag älskade detta och vill på sikt göra det igen =)
2006 blev jag övertalig och min dåvarande chef gjorde så att jag fick stanna kvar i skolans värld genom att skriva  "om mig" till fritidspedagog. Har sedan dess jobbat med huvudansvar för fritids samt varit en hel del resurs åt olika elever/ resurs i klasser.
I nuläget jobbar jag 100%. Arbetstiden varierar, jag har olika skift varje dag i veckan. Man jobbar måndag- fredag. Tidigast börjar jag klockan 8.00 och senast slutar jag 18.15 (detta kan dock variera stort mellan olika skolor har jag förstått).
Idag är fritidsgrupperna stora och variationerna i hur många pedagoger man är varierar kraftigt mellan olika skolor/kommuner. Jag känner mig lyckligt lottad, vi är tre pedagoger på 36 barn och jag känner att vi kan bedriva en riktigt bra verksamhet för det mesta.
Däremot får ju inte fritidspedagogerna som utbildat sig tidigare lärarlegitimation, vilket jag tycker är helt horribelt!!!
En av mina bästa vänner är en "äkta" fritidspedagog, en helt fantastisk sådan och vi utexades samtidigt. Vår utbildning är i stort sett den samma förutom i utvecklingspsykologin. Där har jag läst inriktning barn 0-6 år och hon har läst 6-12 år. Jag är berättigad till lärarleg som förskollärare men inte hon som är fritidspedagog!
Ja, den som fattade detta dåraktiga beslut behöver verkligen tänka om!!!! Jag och många med mig tycker nog att Björklund och hans gelikar borde se över ett och annat.
En dag kan se ut som följer:
8.00 Samling i klassen
8.15 Data med tvåor-skriva dagbok
9.30 Rastvakt
10.00 Planering
11:00 Rast
11.30 Rastvakt
11.50 Bild med år 1-2
12.40 Fritids upprop
12.50 Vi går ut och leker på gården, organiserad och gruppstärkande lek.
13.40 Mellanmål som äts i bamba, därefter fri lek ute.
15.00 Vi går in, har fritidssamling med t ex högläsning
15.20 Pyssel och fri lek i olika grupper/rum
16.15 Avslappning/massage
16.35 Frukt för de sena barnen därefter fortsatt fri lek tills alla gått hem.

Det är ett roligt jobb och jag har lärt mig massor sedan 1994. Det händer mycket i forskning och annat och man skall hela tiden hänga med. Däremot kan jag tycka  att vi fritidspedagoger ofta blir den glömda "gruppen" bland andra lärarkategorier. Man får inte samma möjlighet till fortbildning som förskollärare och lärare m.m..
Vill man dessutom ha ett yrke där man tjänar bra med pengar, då skall man välja något annat! ;)

Antagligen var detta inte vad du ville höra Sofia men så här tycker jag.
Dessutom börjar jag närma mig 40 års strecket och har stora tvivel om jag vill och orkar arbeta med detta resten av livet.

1 comment:

sofia said...

Tusen tack för svaren! Jag tyckte faktiskt att det lät riktigt bra, det enda är väl det där med stora grupper på lite personal. kan inte förstå hur man kan vara MINDRE än tre pedagoger på 36 barn!! galet! kan ju inte kännas bra för föräldrarna att lämna sina barn på sånna ställen, det e ju omänskligt att kunna hålla koll på så många barn. Tjänar man jättedåligt?? jag e inte ute efter att tjäna massa pengar, men tjänar man mindre än 22000?? man ska ju ha råd att betala av på studielånet också..
som det är nu har jag bara haft jobb där man jobbar mycket kvällar och helger, vilket jag tycker är värdelöst, jag längtar efter ett måndag- fredag jobb! :) Tack än en gång för svaren på frågorna! ha en riktigt bra dag!