2011-11-02

Måste ge mig in i debatten.....om den senaste Twilightfilmen


Min 13-åring började läsa Twilightböckerna redan som elvaåring. Sedan dess har hon läst serien om och om igen, minst sex gånger. Det är också med stor förväntan som hon sett fram emot filmerna och vi har gemensamt gått och sett dem på premiärdagen. En mysig sak att göra tillsammans. Hennes rum är fullt med Twilightprylar och hon kan verkligen allt om varenda skådespelare, läser varenda Twilightblogg m.m.
Nu är denna 13-åring rosenrasande för att den kommande filmen "Breaking Dawn", som baseras på den fjärde boken kommer att få 15-årsgräns här i Sverige och jag förstår henne till fullo!!!
Jag anser att man kan inte ge filmer som hör ihop olika åldersgräns!
I Sverige finns det tusentals tjejer som läst böckerna, sett de tidigare filmerna och räknar ner dagarna tills nästa kommer ut. Jag tror att dessa tjejer klarar av de våldsamheter och sexscener som finns, de har ju redan förberett sig genom att läsa böckerna, kollat in trailers, läst spoilers m.m . De är dessutom  otroligt "vakna" och försöker de påverka detta idiotiska beslut genom att skapa opinion i bloggar, på facebook m.m.
Nu kom dottern ännu mer upprörd och meddelar att Norge kommer ha 11-årsgräns ............hur kan det vara så olika!
Om det nu absolut inte går att göra något åt 15-årsregeln så tycker jag att man åtminstone kan tillåta underåriga att gå med sina målsmän, då är det deras ansvar!!!
Ja, detta var väl allt från den Twilightälskande mamman som också läst alla böckerna och sett det tidigare filmerna.
Jag kommer givetvis också att hålla tummarna för att beslutet hävs....det är ju trots allt 14 dagar kvar!

No comments: