2010-05-14

Fick mycket gjort idag...

Jag tror att alla som arbetar inom barnomsorgen kan känna att tid är en STOR bristvara! När jag började för många år sedan hade jag materialvård, reflektionstid på mitt schema, utöver min planeringstid.
Nu för tiden får jag inte ens ut min planeringstid. :(
Detta innebär att saker samlas på hög och skiten samlas i hörnen och överallt. Jag och mina kollegor prioriterar barnen (vilket givetvis är vårt uppdrag) och försöker skapa en utvecklande och stimulerande verksamhet istället för den "förvaring" som finns på vissa ställen i dagsläget.
(På kursen för ett par veckor sedan träffade vi en lärare som arbetade på en skola där fritidshemmet hade 70 inskrivna barn och där jobbade 3 heltidspedagoger. Då kan det inte bli annat än barnpassning och förvaring. Tur att man inte arbetar på ett sådant ställe!)

Detta innebar att vi hade mycket skit och skräp som bara låg och skräpade efter den sista tidens musikalarbete m.m. Vi hinner ju aldrig ta undan och röja.

Då får man tacka sin lyckliga stjärna för att det finns klämdagar som man måste jobba på. Många av de anmälda barnen dök inte upp vilket gjorde att jag och min kollega kunde ägna dagen åt att röja, plocka undan, skura och slänga. Ja, vi fick otroligt mycket gjort. Skönt!
Hoppas nu bara att vi kan upprätthålla detta fram till semestern, för den tiden vi hade idag lär vi inte få på mycket länge!

Nöjd efter denna dag känner man sig också och nu har man hela den goa helgen framför sig! Gött é det!

Ha det bra vänner!

1 comment:

Therese said...

Härligt att få lite tid när man kan röja upp.
Nu blir det snart träning, ska bli så kul, får se hur mycket jag har tappat på de här veckorna...
Kramar ♥