2008-04-14

Stress

När jag var liten lekte vi en lek som kallades stress.Jag tyckte den var hur kul som helst!

Idag har ordet stress fått en helt annan betydelse för mig.Något som inte är förknippat med positiva känslor!
Dagen som gått är ett lysande exempel. Två man kort på jobbet, dvs två pedagoger på 31 elever. Vi sprang som skållade troll och försökte hinna med, att ge alla den hjälp, de så väl behöver. Känslan av otillräcklighet växer för varje timme. Rast och lunch, vad är det för något? Inget man hinner en dag som denna...
Till råga på allt skulle sonen iväg på en grej vilket gjorde att jag måste lämna jobbet två timmar tidigare en vanligt.Kändes inte bra att lämna min kollega ensam men hade inget val.
Sonens grej gick bra, därefter skulle dottern hämtas, middag fixas innan det var dags för nästa utryckning dvs dotterns gymnastik.
Sonen somnade givetvis i bilen men han var lika slut som jag vilket gjorde att han somnade om direkt, visserligen inte i pyjamas men det får vara.

Jag hade givetvis ett halvt tvättberg att ta hand om men vem orkar eller har lust att ta hand om det, en dag som denna? Inte jag i allafall.

Läste ut den superbra boken "Mr Tourette och jag" av Pelle Sandstrak. En fantastisk biografi om ett tragiskt levnadsöde som trots allt vänds till något positivt. Har sträckläst den, 428 sidor sedan lördags eftermiddag!
Jag var på hans föreläsning med samma namn för några år sedan och kan bara säga en sak: Den klart bästa föreläsning jag varit på genom tiderna!

Nej, nog av "blajjande" för ikväll, nu måste jag ju sova min skönhetssömn*asgarv*. Klockan piper 05.10 imorgon och de som känner mig vet att jag inte är människa vid den tiden på dygnet!Men det tar ju inte arbetsschemat hänsyn till!*ler*

3 comments:

Anonymous said...

Hoppas innerligt att du får en lugnare dag idag.
Massa kramar

PS. Vid behov finns det cola att hämta här efter jobbdagens slut:)

Anonymous said...

Känner så väl igen det där....man stressar runt överallt och inget blir riktigt bra istället.
Men vad ska man göra när det är barn m behov överallt? Ringa hem dem eller??? ibland önskar jag att vi fick det när det inte finns vikarier. Tyvärr är det familjen som tar stryk, för det är när man kommer hem som det kan rinna över i humöret.....tänker på er!!!

Anonymous said...

Åh, vilken dag du haft. Hoppas verkligen att du haft en bättre dag idag.
Vilken söt liten kille Hugo verkar vara. Hälsa och gratta.
Hoppas att vi snart kan ses.

KRAMAR
Anna